Skip to main content

Elektryfikacja rynku motoryzacyjnego nabiera tempa, a jednym z najnowszych i najbardziej ekscytujących przedstawicieli tego trendu jest KIA EV6. Ten stylowy i wydajny pojazd elektryczny zdobywa coraz większą popularność wśród profesjonalistów z branży motoryzacyjnej oraz zwykłych entuzjastów motoryzacji. W artykule tym przyjrzymy się, jak prowadzi się KIA EV6, analizując jego wydajność, zasięg i komfort jazdy. Skupimy się również na praktycznych aspektach związanych z eksploatacją tego pojazdu, w tym ładowaniem baterii i długodystansowym planowaniu podróży.

Dynamika jazdy i zachowanie na drodze

Rozważając jak się jeździ elektrykiem KIA EV6, warto zwrócić uwagę na charakterystyki prowadzenia, które wynikają z jego architektury. Dzięki zastosowaniu platformy Electric-Global Modular (E-GMP), samochód oferuje wyjątkowe własności jezdne. Z przodu, macphersony z dwoma wahaczami redukują wpływ sił bocznych na koła, natomiast tył zawieszony na wielowahaczowej konstrukcji dodatkowo stabilizuje pojazd podczas jazdy.

Sercem KIA EV6 są dwa silniki elektryczne – jeden na przedniej osi, drugi na tylnej. W zależności od wersji, ich łączna moc może wynosić od 230 do 430 kW. Takie rozwiązanie sprawia, że auto może przyspieszać od 0 do 100 km/h w imponujących 3,5 sekundy (wersja GT) czy też osiągać prędkość maksymalną rzędu 260 km/h. W praktyce prowadzi się to do płynnego i dynamicznego przyspieszenia, którym można sterować za pomocą oporów hamowania rekuperacyjnego.

Kierowcy profesjonalni z pewnością docenią możliwość dostosowania charakterystyki jazdy do indywidualnych preferencji. KIA EV6 wyposażona jest w system „Drive Mode Select”, który umożliwia wybór między czterema trybami jazdy: Eco, Normal, Sport oraz Custom. Wybierając jeden z nich, modyfikujemy odpowiedź silnika na ruchy pedału przyspieszenia, siłę hamowania rekuperacyjnego oraz charakterystykę układu kierowniczego.

Zasięg i wydajność energetyczna

Jednym z kluczowych aspektów, które wpływają na komfort jazdy i praktyczność elektryka, jest zasięg i wydajność energetyczna. KIA EV6 została wyposażona w baterię o pojemności 77,4 kWh (dla wersji Long Range), co pozwala na osiągnięcie zasięgu do 510 km (według cyklu WLTP). Wersja Standard Range posiada baterię o pojemności 58 kWh, co przekłada się na zasięg rzędu 400 km. Oczywiście, warto zauważyć, że rzeczywisty zasięg będzie zależał od wielu czynników, takich jak styl jazdy, warunki atmosferyczne czy obciążenie pojazdu.

KIA EV6 wykazuje się również efektywnością energetyczną na wysokim poziomie. W przypadku wersji Long Range, zużycie energii wynosi około 15,7 kWh na 100 km, co czyni go jednym z bardziej ekonomicznych samochodów elektrycznych w swojej klasie. Optymalizacja zużycia energii jest szczególnie istotna dla profesjonalistów, którzy zwracają uwagę na koszty eksploatacji pojazdu oraz wpływ na środowisko.

Ładowanie baterii i infrastruktura

Planowanie długodystansowych podróży z KIA EV6 nie stanowi większego problemu, gdyż pojazd obsługuje szybkie ładowanie prądem stałym (DC) o mocy do 800V i 350 kW. W praktyce oznacza to, że czas potrzebny na naładowanie baterii od 10% do 80% wynosi około 18 minut. W przypadku ładowania prądem zmiennym (AC), pojazd obsługuje ładowarki o mocy do 11 kW, co pozwala na naładowanie baterii w ciągu kilku godzin, np. podczas postoju na noc.

Kierowcy KIA EV6 mogą korzystać z rozbudowanej sieci ładowarek dostępnych na rynku, zarówno w miastach, jak i na trasach międzymiastowych. Producent współpracuje z różnymi dostawcami infrastruktury ładowania, aby zapewnić komfortowe i szybkie doładowywanie pojazdów. Dodatkowo, system nawigacji KIA EV6 oferuje inteligentne planowanie trasy, które uwzględnia lokalizacje ładowarek oraz stan naładowania baterii, co ułatwia podróże na długie dystanse.

Komfort i ergonomia

KIA EV6 nie tylko zadowoli profesjonalistów pod względem technicznym, ale również pod kątem komfortu i ergonomii. Kabina pojazdu została zaprojektowana z myślą o przestronności i funkcjonalności. Siedzenia oferują doskonałe wsparcie boczne i lędźwiowe, co przekłada się na komfort jazdy nawet na długich trasach. Dostępne są również funkcje, takie jak wentylacja i ogrzewanie foteli czy kierownicy, które umilą podróż w każdych warunkach atmosferycznych.

Wnętrze KIA EV6 cechuje się nowoczesnym, minimalistycznym designem, który koncentruje się na intuicyjności obsługi i ergonomii. Przed kierowcą znajduje się 12,3-calowy cyfrowy zestaw wskaźników, który można konfigurować według własnych potrzeb. Centralnie umiejscowiony jest kolejny 12,3-calowy ekran dotykowy, odpowiedzialny za system multimedialny oraz sterowanie funkcjami pojazdu.

Eksperci docenią również bogate wyposażenie KIA EV6 w najnowsze systemy bezpieczeństwa i asysty dla kierowcy. Wśród nich znajdziemy m.in. adaptacyjny tempomat z funkcją Stop&Go, asystenta utrzymania pasa ruchu, monitorowanie martwego pola czy ostrzeganie o ruchu poprzecznym z tyłu.

Praktyczność i przestrzeń bagażowa

W KIA EV6 praktyczność jest równie istotna, co dynamika jazdy i wydajność energetyczna. Dzięki zastosowaniu dedykowanej platformy E-GMP, pojazd oferuje przestronne wnętrze oraz imponującą przestrzeń bagażową. Tylna kanapa dzieli się w proporcjach 60:40, co pozwala na elastyczne zarządzanie przestrzenią.

Bagażnik o pojemności 520 litrów zapewnia wystarczająco miejsca na przenoszenie przedmiotów o różnych rozmiarach i kształtach. Po złożeniu tylnej kanapy pojemność wzrasta do 1300 litrów. Co więcej, KIA EV6 posiada również małą przestrzeń bagażową z przodu (frunk), która umożliwia przechowywanie dodatkowych 52 litrów ładunku, np. kable do ładowania.

Elektryczne KIA EV6 to doskonały wybór dla profesjonalistów, którzy poszukują nie tylko dynamicznego i efektywnego pojazdu, ale także praktycznego i wygodnego samochodu na co dzień. Model ten imponuje wydajnością energetyczną, zasięgiem, komfortem jazdy oraz przestronnym wnętrzem. Dzięki szybkiemu ładowaniu i inteligentnemu planowaniu trasy, długodystansowe podróże są równie łatwe i przyjemne, co codzienna eksploatacja. KIA EV6 to godny uwagi przedstawiciel rynku motoryzacji elektrycznej.